Tuesday, August 10, 2010

Ramadhan kembali

Pjam celik pjam celik, dh msuk hr pertama Ramadhan dh kta ye. Zaman skrng ni mmg cpt sngt msa berlalu, mcm x smpat ja aku nk achieve apa2. Lembabkah aku??? Huhuhu...

Aku mmg x pnh ada azam thun bru, tp azam Ramadhan mmg tyap2 thun ada. Cma berjaya dgn x ja(aku hamba yg lemah, huhuhu...). List aku basically sma je tyap2 tahun:

1. Mnjaga deria dgn sesempurna yg bley. Makna kata, jgn join gossip group kt k0lej tuh, jgn tgk rancangan2 gossip artis, cta2 tahyul & yg seumpamanya, jgn ckp2 ks0ng, etc. Eh kwn2 aku, telan air liur, korek hidung & korek telinga x batal puasa ek, hehehe...beng0ng! hee..

2. Rjin2 menunaikan smyg terawih, xkra la sma ada di masjid atau di surau.klu bley smua buat pn0h la ye..

3. Lipatgandakan msa utk membaca Al-Quran. Klu bley nk khatam satu Al-Quran setiap kali Ramadhan, tp klu dpt bca 10 mnit pn jd lah setiap kli sbl0m/lps smyg pn dh rsa bersyukur sgt2 dh.

3. Berjimat dlm perbelanjaan makanan. Jgn ngada2 nk bli itu ini, especially msa kt bazar Ramadhan tu...ayah,igt tau! hehe.. itu nafsu ja lebih, padahal msa bkak tu nti, mkn kuih 3 ketul pn dh sendawa, burppp! hehe..

4. Jgn td0 lps sahur & lps smyg Subuh, especially msa ujung mggu. Aku xtau la knpa dgn aku nie, mmg fv0urite activity aku adlah td0,(yeke??) hehehe...

5. Buat lbih kebaikan, sma ada trhadap dri sndiri, keluarga atau org2 yg x dikenali. Klu ada org mntk sedekah tu, jgn byk soal, bg ja seberapa yg ikhlas & mampu. Klu dy tipu kta, itu hal dy dgn Allah (Statement nie aku pnjm dr status update s0rg kwn di FB. You know who you are friend. If you read this, please leave a comment ya :D).

6. Banyakkan brsbar, especially klu dilanda musibah, atau klu trjmpa org ska sktkan hty kta, atau trjmpa driver yg ska pt0ng queue mto aku, atau 'ter'brsmbang dgn gng aku yg xtau bla nk stop & bnda2 yg seangkatan dgannya...hmpa phm kn?hahaha..

7. Buang rsa bnci dhati & maafkan org2 yg buat clap kt aku. Tp bla aku dh maafkan tu, jgn la plak amk kesempatan lg, nti ada yg kna luku kpla tu! hee.. Kurang kualiti la pahala p0sa aku nti :(


Utk tman2,shabat2,kwn2,mbe2 marilah kta mningkatkan thap & kualiti p0sa kta thun nie. Manalah tau Ramadhan yg nie jd Ramadhan terakhir utk kta, so we should make the best of it!

Apa yg pnting, kta kna konsisten supaya amalan baek yg kta d0k buat msa bln Ramadhan tu berkekalan kta buat slmanya. Amiinnnnn....j0m bkak p0sa rmai2,papa r0ger aku..slm..

No comments:

Post a Comment